On guard - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Annemieke Boendermaker - WaarBenJij.nu On guard - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Annemieke Boendermaker - WaarBenJij.nu

On guard

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

02 Juli 2009 | Mexico, Mexico-stad

¡Hola!

Het is hier momenteel een uur of 3:30 ´s nachts; Mijn eerste Guardia (niet te verwarren met Giardia....die had ik vorig jaar;-)!!! Ik ben al aan het werk sinds 7:00 vanochtend and still going strong! Mag tot 16:00 door! Maar het is rustig; 8 patiënten liggen allen gesedeerd rustig in en uit te pompen in hun bed. Rustig....behalve als de stroom hier weer uitvalt...dan rennen we allemaal vrolijk richting de beademde patiënten om ze handmatig van O2 te voorzien.
En de stroom valt hier nogal eens uit!! Vanwege het weer. Het stormt hier elke avond behoorlijk! Voel me dan even helemaal thuis ;-)

Vorige week zondag ben ik in mijn up naar Museo Frida Kahlo geweest in Coyoacan, een prachtige wijk in Mexico-stad. Dit museum is in feite het huis waar de beroemde schilderes bijna haar hele leven woonde. Bijzonder! Daarna rondgehuppeld over een briljante hippiemarkt, waar IK opeens en gat in mijn hand bleek te hebben, IKKE! Ghahaha....wat wil je ook als je alles door 18 deelt en er niks overblijft in euro´s :-P

Victorietje van die dag was, dat ik mijzelf bewezen heb. Ik kan in het spaans mijzelf een hele dag redden in deze megastad van 26 miljoen mensen!! Jeej, ik ben een blij blondje.

Vervolgens heb ik een week gewerkt; reanimatie, intubatie, beetje van dit, beetje van dat. Vermaakte me wel. Donderdag kreeg ik echter een telefoontje dat mijn opa in het ziekenhuis lag. Dat was toch wel even iets minder. Ernstige hartritmestoornissen bij zijn hartfalen. Dit viel me erg zwaar, omdat ik me opeens erg bewust werd van de afstand en het weinige praktische dat ik doen kon. Het voelde verschrikkelijk dubbel om de hele dag bezig te zijn met ernstig zieke patiënten op de IC - mensen die erg ver van mij af staan, al was het maar vanwege de taalbarriére - en bij lange na niet hetzelfde te kunnen ´doen´ voor mijn eigen familie! Mijn opa is ondertussen enigszins opgeknapt -en gelapt en weer thuis, na een erg spannend weekend.

Vrijdagochtend in het ziekenhuis werd ik gecornerd door een aantal van de residents. Of ik wist van de voetbalwedstrijd die smiddags zou plaatsvinden tussen de residents en de interns. Nou, nee, maar hoezo? Of ik mijn vaderlands trots wilde verdedigen. Natuuuuuuuuurlijk! Potje voetbal; Alsof het gisteren was....die uren op het schoolplein toen ik een jaar of 10 was. Bleek op het veld aangekomen de enige dame te zijn - Natuurlijk! En mijn team trok in overleg, om onderscheid te kunnen maken, meteen demonstratief hun shirts uit. 7 mannen die met pretlichtjes in de ogen mij aan stonden te staren. En dan ben ik ik niet, als ik niet even nét doe als of en ze dan vervolgens allemaal luid lachend in het traditioneel Hollands van jetje geef. Nou, neerlands trots zij hooggehouden, hoor. Ik hoefde de bal maar aan te raken of mijn teamgenoten vielen van adoratie voor mijn voeten.

De meiden aan de kant echter waren wat minder enthousiast. Behalve Ailyn, de half-Hollandse dame, die me luid joelend aanmoedigde. Als ze niet on-call was, zou ze me op het veld hebben bijgestaan.

´s Avonds ben ik naar Rodrigo gegaan, met wie ik onderhand......uhm, knipoog en een big smile, hahahaha.

Zaterdagavond had ik een feest van vrienden uit het ziekenhuis. Ergens ´vlakbij´.....15 minuten met de auto. Heerlijk eten (Kort uitstapje...tis dat ik steeds buikellende heb, maar Mijn Hemel, het eten is GOED), goede muziek én eindelijk salsadansen!!! Op het feest was ook een echte brit aanwezig, zo werd ik bij binnenkomst al meteen gevangen en meegesleurd onder het mom: Kijk, kunnen jullie lekker engels babbelen! Hij heet Michael - niet een naam om momenteel makkelijk te vergeten - en was net een dag in Mexico, compleet gejetlagged en wel. Gezellige kerel. Prachtig accent overigens!

Zondag zijn we, Michael, Silvia, haar broer, een vriend én haar ouders, maar meteen de stad gaan verkennen met de Turibus. Een soort Hop-on, Hop-off systeem. Best lollig voor een keertje op een luie zondag.

Esther E. komt bijna en ik kijk daar ongelooflijk naar uit! Ze is al in Mexico, momenteel in Cancun en ergens dit weekend zal ze arriveren in Mexico-df. Ze kan bij Ailyn wonen (jaloers!!) en dan gaan we binnenkort met z´n drieën naar Teotihuacan!!!

Uhm....I´m realy getting tired right now....3:17....blechie!!

Ooow, super stoer verhaal! Dinsdagochtend liep ik langs een van de patiëntenkamers op de IC en zag drie residents zwoegen. Al 7 pogingen waren onder hun verdeeld ondernomen om een arterielijn in te brengen bij (mijn eerste) gunshotwound victim. Gefrustreerde ik dacht: ´Nu moet ik mijn kans grijpen´, en ik vroeg of ik een poging mocht wagen. Kerel had toch al meerdere gaten (nohoh!!). Dr. Jaime nam eerst flink de tijd om me voor te bereiden. Maar was tijdens mijn poging al ongeinteresseerd naar buiten aan het staren. En ja hoor, ghehehe, in 1 keer raak. Mooie reactie van hem joh! Ik zo trots als een pauw, gelukkig lichtelijk verhuld door mijn mondkapje :-D Victory dance!

Nou, als afsluiter: In de categorie foute opmerkingen. Ik ben hier behoorlijk aan de lange kant en dat valt zwaar voor sommigen van de mannen. Dus toen ik een opmerking maakte over het medisch boekwerk Harrisons dat kleine Guillermo mee zeulde, grapte hij: Yes, yes, I use this, you know, to make up for my size. En gebaarde daarbij dat hij er op zou gaan staan, maar ik hing ondertussen tussen twee infuuspalen van het lachen!

Ik vind het super als jullie reageren op mijn bescheiden blogje en ik mis jullie allemaal toch best wel een beetje! Daarom vind ik het nu ook zo leuk, dat het bij jullie een uur of 9:30 is ´s ochtends en ik lekker met Harm en Astrid aan het babbelen ben via gmail! Briljant toch!

Kus, knuf, liefs, te mando un besos!

• 02 Juli 2009 - 08:45

Harm:

:) Keep up the good work en geniet gewoon vrolijk verder ;) Leuk je weer even "gehoord" te hebben! ciaociao!

• 02 Juli 2009 - 09:37

Marlies:

• 02 Juli 2009 - 09:51

Flien:

Wat een gezellig verhaal Miek.Doe Esther de groetjes van ons.
    Sterkte met de nachtdienst.

• 02 Juli 2009 - 09:57

Eddy:

Geweldige blog..Leuk je gesproken te hebben via gmail..en natuurlijk veel plezier daar..

• 02 Juli 2009 - 10:22

Sjoerd:

Hey Annemieke,

Mooie verhalen om te lezen, het enthousiasme weet je goed over te brengen!

Recht zo die gaat :P

• 02 Juli 2009 - 11:04

Marijnie:

Hey laiverd!

Ik lees je verslagje aandachtig, maar die ene opmerking over your new lover vind ik het leukst :) Vind het superleuk voor je!

Kom snel terug, dan krijg je een knuf.

Heel veel plaisir!

• 02 Juli 2009 - 15:25

Esther:

Ha Miekje!
    Haha, klinkt super allemaal zeg! En je gaat dus weer gewoon je gang, niet ziekjes meer?? Wij vroegen ons hier al af of je ook inderdaad die zoveeluursdiensten zou gaan doen of alleen maar in snelle auto's cocktails zat te drinken, maar toch ;) Wij zijn vandaag op een bootje achter een walvis aangegaan, en hebben 256 pogingen ondernomen om em op de foto te krijgen! Was heel mooi, wat een grote beesten zeg! Nog een dagje Sydney en dan gaan we on the road! Zin an :) Het cijfer is binnen, en wij zagen dat het goed was, haha! Doe de groetjes van ons aan Rodrigo, en wij willen graag een objectief verslag van Esther on the subject, haha!

liefs uit Oz!

xxx Esther

• 02 Juli 2009 - 16:47

Esther E.:

Hasta Sabado Chica!!!!

• 02 Juli 2009 - 16:52

Esther E.:

O , en naamgenootje, komt voor elkaar! haha.

• 02 Juli 2009 - 17:49

Edith:

Hoi Annemiek,

Enig om je verhalen te lezen. Ben blij dst je het te druk voor heimwee heb. Geniet van alles maar af en toe een slaapje is vast ook wel lekker!

Groetjes Edith

• 04 Juli 2009 - 09:37

Djoelan:

Hi Annemieke!

Altijd mooi om jouw verhalen weer te lezen :-)!
    Geniet van alles en iedereen....;-)!

Take care!

liefs Djoelan

• 07 Juli 2009 - 18:18

Mike:

Reanimatie, intuberen, gunshotwounds... Goed om te horen dat je je vermaakt daar in Meggico! Oeh eten is al klaar, een langer bericht gaat ooit volgen ;)

Heel veel plezier nog!

Groetjes,

Mike

• 10 Juli 2009 - 09:54

WouBroer:

:-) Altijd lachen die verhalen van je. Ookal reageer ik (nog) niet zo veel; daarom nu maar ff een wat langere reactie! Ik lees ze trouwens wel allemaal en lig vaak net zo dubbel als jij tussen je infuuspalen. :-)
    Ik ben apetrots op je, zusje, en toch ook wel n tikkie jaloers, ookal ga ik natuurlijk wel weer naar 'jouw' Egypte over 2 weekjes.. (moet ik nog speciale dingen bezoeken / fotograferen voor je? ;-) )
    Ik hoop dat ik daar ook internet kan vinden, dan kan ik tenminste ook op de hoogte van jouw avonturen blijven.
    Enfin, heel blij om steeds te zien dat je ondanks alle shit (letterlijk?) toch een reuzegezellige tijd hebt daarzo; keep up de joy en de good work en tot snel!

Liefs,
    Broer

• 16 Juli 2009 - 15:38

Rob:

Yo die Co.....

Heerlijk die verhalen van je...het is soms net of ik Tess Gerritsen aan het lezen ben.
    Dus.....je kunt altijd nog schrijfster worden.
    Hahahhaaha.
    Tijdje niets van me laten horen....heb weer een 2 weken in het UMCG gebivakkeerd.
    In de hoop dat jij er was, maar ach, ik wist ook wel beter. Opname was....uiteraard....vanwege een DC.
    Ik lees dat je al echt een beetje inburgert.
    Geweldig toch??
    Tot slot nog een anekdote uit het UMCG....
    naast mij lag een oud vrouwtje van rond de 90.
    Oud en op. Bij tijd en wijle was ze erg bij, maar soms was ze totaal afwezig....
    op een vraag van de verpleegster antwoorde ze "nou, dat weet ik niet hoor"
    "Ja, maar U moet dat wel weten, dan moet u even goed nadenken"
    "Hmmm,....eh, nee, ik weet het echt niet"
    "Mevrouw het is wel belangrijk, want dan weten wij wie we moeten bellen als er wat met u is...."
    "Weet U zuster, ik weet het denk ik niet omdat ik hersenschudsel heb"

Nou, veel succes daar nog en hou me op de hoogte
    xxx
    Rob